Alla inlägg under januari 2016

Av Nox Bubonem - 19 januari 2016 10:49

Att leda sig själv kan vara svårt nog för en del, att leda sin familj kan vara ännu svårare, att leda en hel arbetsplats verkar visst vara busenkelt och ju större arbetsplatse är desto fler misstag kan man tydligen göra. Titta bara nu på fackförbundet Kommunal, de är knappast ensamma om att ha riktigt skoj för medlemmarnas inbetalade avgifter. Jag tror det är lika hos de flesta organisationer som har gräsrötter, en del är bara duktigare på att dölja det.

Att leda en arbetsplats behöver inte innebära att man är auktoritär och fyrkantig, har du alla med dig på tåget och ni åker åt samma håll är det nog väldigt enkelt. För att ha alla med på samma tåg gäller det att alla har samma biljett med samma mål. Det finns säkert stationer efter vägen som man kan kliva av men det blir svårt att kliva på sista vagnen om man ändrar sig. Nyckeln är information och motivation, undanhåller du relevant information för medarbetarna svalnar motivationen, några jobbar bara för lön och för att ha någonstans att ta vägen, att få vara del av ett sammanhang är för de flesta ett behov, det är t.o.m veteskapligt dokumenterat. Ja nu blev det lite svammel igen men tankarna snurrar och vimlar i mitt huvud och de måste ut.

Av Nox Bubonem - 18 januari 2016 15:09

Idag är en himla snöig måndag, ganska skönt för då behöver man inte vara så social. En kollega tyckte att det var grått ute men det är ju vitt, vitt och vitt. Klart att kollegan får tycka att det är grått alla uppfattar vi ju saker olika beroende på vilket humör vi är på.

En annan kollega har kommit tillbaka till jobbet idag, varit borta sen före jul, jag kan nästan känna hennes knut i magen för det skulle jag ha. Ska ringa henne senare ikväll och höra hur det har gått. Här i Gruvan är det ganska lugnt så här i början på veckan, det blir väl lite rörigare imorgon med möten i gruvledningen. Hoppas de håller sig i skinnet.

Av Nox Bubonem - 17 januari 2016 10:40


Den här helgen har jag verkligen vilat. Helt ensam då T varit hos sin flickvän. Fick besök av lilla familjen med finaste lilla barnbarnet igår. Promenerat, städat, stickat och läst, verkligen lugnt och skönt.

Av Nox Bubonem - 15 januari 2016 15:10

Äntligen fredag   så skönt och jag ska vara HELT själv hela helgen. Jag ska försöka att göra bara inget. Det kommer jag ju inte att lyckas med för jag sätter väl igång någonting eller bokar tvättstuga eller nåt sånt. Men bara känslan av att inte behöva ha något ansvar annat än över mig själv och hunden.   

Av Nox Bubonem - 14 januari 2016 23:45

så smyger sig natten på. Sitter här och stickar om ett par vantar som jag rivit upp för de blev lite fel. Har tv:n på men ser inte, väntat på ett samtal ikväll som inte kom. Kommer kanske imorgon.

känner mig lite trött och less överhuvudtaget, den här veckan vill jag nog mest bara stoppa undan och glömma. Fredag imorgon, skönt då kanske mitt humör blir lite bättre för så här kan jag ju inte gå omkring och leva. 

Av Nox Bubonem - 13 januari 2016 10:08

Hutter, lite kyligt idag -10 och blåser rakt genom alla kläder.

Yngste arvingen börjar kl 06.30, får skjuts av sin snälla mor som gärna skulle sova lite till. Trött dessa dagar. Jobbet i Gruvan suger energi just nu, det är en ganska skvalpig stämning här, precis som om man väntar på att någon snart kommer att släppa en bomb. Det känns som om alla går omkring lite på tå. Fasan är väl att gruvbasen meddelar sitt datum för pension. Några kommer att pusta ut medan andra kommer att byta jobb, ja de som är populärast hos gruvbasen alltså för det finns en inre favoritkrets och det märks tydligt i lönesättning bl.a

Av Nox Bubonem - 11 januari 2016 14:33

Svårt att komma igång idag överhuvudtaget. Många tankar och funderingar, ledsen och lite sorgsen, förvirrad och vilsen. Jag måste landa och lösa funderingarna och det gör jag inte här framför skärmen eller i Gruvan

Av Nox Bubonem - 11 januari 2016 10:29

Först så händer inget, sen så händer inget, titta in i flaskan, händer fortfarande inget och SEN kommer allt på en gång. Vintern, snön, kollegor, kärleken, det är bara pengar som fortfarande sitter fast i botten av flaskan. Fast det är ju januari och det är ju en tung månad

Ovido - Quiz & Flashcards